S-Blommor i Stockholm har sedan 30 år levererat blommor till dagligvaruhandeln. Framgångskonceptet har varit att låta egna säljare sköta blomavdelningen i de butiker man samarbetar med.
Idag ser ett 40-tal säljare till att ca 200 butiker i Stockholms-området har fräscha blomavdelningar med ett tilltalande sortiment. Från lagret i Stängselboda, strax norr om Stockholm, levereras mellan 15 000 och 58 000 buketter per vecka beroende på säsong. Inför julen som är S-Blommor i Stockholms högsäsong arrangeras hela 150 000 julgrupper.
Faktaruta
- Namn: S-Blommor i Stockholm
- Bransch: Blomsterförsäljning i dagligvaruhandeln
- Marknad: Stor Stockholm
- Antal produkter: 400 - 600 varor i butiken
- Webbplats: Business to Business
- Lanseringsdatum: 2015-12-01
- Projektplan: 12 veckor
- Integration: A2 by Applitron
A2 Weborder |
Som ett led i arbetet med att förbättra servicen till sina kunder har S-Blommor i Stockholm valt att erbjuda ett av sina kundsegment möjligheten att att lägga beställningar via webben. I webordersystemet kan kunderna ta del av S-Blommor Stockholms aktuella sortiment vilket i praktiken är den del av sortimentet som kan levereras nästa dag. Sortimentet som presenteras består av såväl ”färska” blommor som merförsäljningsprodukter som exempelvis krukor, fat och andra blomtillbehör. |
A2 Weborder är fullt integrerat med S-Blommors affärssystem A2. All informations administreras inifrån S-Blommors A2 Backoffice-system.
Webordersystemet är en del av Applitron's integrerade e-handelsplattform som i S-Blommors fall bygger på ett egenutvecklat webordersystem integrerat med en A2 Backoffice-lösning. All registervård av kunder, artiklar samt priser sker i backoffice-lösningen som en del av de dagliga rutiner som ligger till grund även för övrig försäljningsverksamhet. Ordrar som registreras i webordermodulen landar direkt i backofficesystemet och slussas automatiskt vidare till de olika avdelningar som skall färdigställa leveransen.
Genom införandet av e-handelslösningen räknar S-Blommor i Stockholm med att kunna effektivisera försäljningen till de utvalda kundsegmenten och samtidigt öka tilläggsbeställningar samt, förstås, knyta nya kunder till sig.