För just transceivers finns det en uppsjö av olika modeller, storlekar och kompabiliteter. Transceivrars kan vara kostsamma, och för ProOptix kunder så är förutom produkten, också service i form av reparationer och spårbarhet en viktig faktor. ProOptix valde under våren att implementera spårbarhet genom serienummer på sina mest exklusiva produkter – både vid orderplock och som underlag på följesedeln till slutkund när produkten plockats och packats. I deras affärssystem StandardERP får de sedan full spårbarhet och på så sätt också enklare att välja ersättningsartiklar, hantera returer och reklamationsärenden till leverantörer. Allt direkt sammankopplat med redovisning och lagerhantering.
"Genom god föreståelse och ett tätt samarbete har Applitron på ett enkelt och användarvänligt sätt hjälpt oss att få serienummer-hantering och spårbarhet implementerat i vårt arbetsflöde på ett enkelt sätt" säger Linus Nordgren, VD på ProOptix.
Samtidigt som Applitron tillsammans med ProOptix sjösatte den nya hanteringen av serienummer, så har vi dessutom tillsammans utvecklat lagerhanteringen med Adelivery, som supportar plocket genom att hjälpa till själv räkna upp serienummer för större batcher.