I rapporten återfinns en gedigen summering över 2021 och företags attityder till olika digitala lösningar – samma frågor ställdes också under 2020, vilket nu visar tydligt hur företag anammat och ser på sitt digitala erbjudande efter sviterna av pandemin.
7 av 10 anser att företagskunder förväntar sig digitala försäljningslösningar i större utsträckning idag än för tre år sedan, och hälften av de tillfrågade företagen uppger att de har anpassat sin verksamhet genom att bli mer digitala (jmf med 26% i fjol). Rapporten i sin helhet går att läsa här.
Svea Ekonomi sammanställer också topp fem vanligaste åtgärder företag gjort för att klara pandemin, där 43% uppger att de har blivit mer digitala.
Topplista 2021:
Företagarnas fem vanligaste åtgärder för att bättre klara pandemin
- Vi har blivit mer digitala (43%)
- Vi har inte gjort några förändringar (25%)
- Vi har utökat vår marknadsföring (17%)
- Vi erbjuder hemleveranser (15%)
- Vi har inlett samarbeten med andra aktörer (12%)
Applitron summerar det snart gångna året med att instämma – många kunder och branschkollegor vittnar om att pandemin har förändrat köpbeteendet genom att erbjuda kunder sina produkter och tjänster där kunderna är. Detta har blivit ett måste och accelererat digitaliseringen. Att erbjuda B2B-kunder en e-handelsbutik har dessutom visat sig bredda erbjudandet och fått större genomslag, då företag nått en större målgrupp.
Under det gångna året har vi hjälp många kunder med att starta upp, utveckla och förbättra både E-handelslösningen och logistiken bakom. Sitter ni på en B2B-lösning idag som ni vill få feedback på? Undrar ni över hur ni kan förbättra eller vill höra hur era kollegor i branschen har lyckats?