Jordelit, som är Sveriges största leverantör av grönyteprodukter till framför allt golf och fotbollsmarknaden, har sedan en lång tid tillbaka varit kunder till Applitron. Från början riktade de sig enbart till företag, men med deras senaste satsning Xeed erbjuder de nu även privatpersoner sina professionella produkter för att få till en perfekt gräsmatta hemma.
Hisspitchen – vem är du och vad arbetar du med?
Jag är 36 år och bor med min fru och barn söder om Göteborg. Jag har varit VD på Jordelit sedan 2019 och även är även VD för GML Sport sedan 2016, som igår i samma koncern som Jordelit. När jag inte arbetar så umgås jag med min familj och spelar en hel del padel, golf och tennis.
Hur uppkom idén och behovet till att digitalisera ert lager?
De senaste åren har vi växt fort, både omsättningsmässigt och volymmässigt. När vår senaste storsatsning Xeed lanserades, som riktar sig till privatpersoner, så ökade utleveranserna rejält vilket gjort oss mer eller mindre tvungna att skapa digitala och effektiva processer för att hinna med den stora efterfrågan.
Vad har Applitron och Adelivery hjälpt till med?
Applitron har hjälpt oss med att effektivisera lagret, att ha en mobil enhet att scanna och sköta utleveranser med har varit ett måste för att klara av att hantera den stora volymökningen. Vi sköter både företags- och privatleveranser från samma lager med sammapersonalstyrka, trots att vi tagit till oss an och lanserat Xeed. Jag skulle säga att vi har dubblat våra leveranser jämfört med innan Xeed, men vi har ändå lyckats behålla i stort sett samma personalstyrka – till stor del tack vare Adelivery och den mobila lagerhanteringsfunktionen.
Vad ser du som nästa steg i er digitalitseringsresa?
Nästa steg är att digitalisera flödet för vår företagsmarknad, att utveckla jordelit.se, men det blir nog först år 2022.
Fem snabba:
Kaffe eller Te
Morgonmänniska eller Kvällsmänniska
Padel eller Tennis
Serie eller Film
Hemmakväll eller Utekväll
Läs mer Jordelit HÄR