B2B-kunder förväntar sig B2C-upplevelser – är ni redo?
Konsumenthandeln har länge eldat på utvecklingen och satt standarden för smidiga, skräddarsydda och mobilanpassade köpupplevelser online. Att B2B-kunderna nu hunnit i kapp och ställer högre krav på användarupplevelse kommer inte som någon överraskning. För dig som arbetar med en B2B e-handel som skyltfönster innebär detta en nödvändig omställning, men också en stor möjlighet.
Varför har B2B-kundernas förväntningar förändrats?
Många glömmer bort att B2B-kunder själva är konsumenter som på daglig basis upplever enkelheten i olika populära e-handelssidor, appar och tjänster. Upplevelserna färgar i sin tur förväntningarna på de plattformar och köpresor de stöter på i sin yrkesroll.
Enligt en undersökning gjord av Salesforce förväntar sig exempelvis mer än 80% av B2B-kunder att deras köpupplevelse ska vara lika smidig som i deras konsumentroll. Det handlar inte längre bara om att kunna lägga beställningar online, utan om en helhetsupplevelse som är enkel, snabb och skräddarsydd.
UX och Användarupplevelse: Enkelhet och smidighet
Ett genomarbetat användargränssnitt (UI) är en förutsättning för att inköpare ska motiveras till att genomföra sina köp. Enklare navigation, tydligare produktbeskrivningar och en friktionsfri checkout är numera lika viktigt för B2B som för B2C. Några nyckelfaktorer att tänka på:
• Köpresan: Ett genomtänkt flöde leder till fler köp. Genom att kartlägga olika ’touch points’ i köpresan kan du tydligt se vilka delar av din e-handel som är överflödiga och bidrar till onödig friktion, samt vilka som är tydliga och konverterar.
• Prestanda: En seg webbplats driver bort kunder. Hastighet är (sedan länge) kritiskt för konvertering.
• Responsivitet: Oavsett om kunden besöker er via dator, mobil eller surfplatta, ska köpupplevelsen vara likvärdig.
Mobilanpassning: B2B-köp sker överallt
Under en ganska lång tid har B2B-affärer varit optimerat mot desktop och stationära datorer, men idag görs (hör och häpna) fler och fler affärer via mobiltelefoner. En responsiv webbshop eller en investering i en dedikerad app kan därför avgöra om en affär går i lås eller inte. Så vad betyder mobilanpassning för B2B e-handel?
• En webbshop som anpassar sig efter skärmen och den enhet dina kunder använder i stunden.
• Smidiga sökfunktioner och filter. Filtrering blir extra viktigt på mobila enheter eftersom färre artiklar får plats i gränssnittet, vilket gör det svårare att få en överblick.
• En smidig checkout med exempelvis autofyll, integrerade betalningslösningar och tydliga CTA-knappar.
Personalisering: Rätt produkt till rätt kund
Något som e-handel B2C länge har briljerat på – servera det vi eftersöker! B2B-kunder förväntar sig i högre grad skräddarsydda upplevelser. Detta kan innebära dynamiska prislistor, produktrekommendationer, och smarta kundkorgar baserat på tidigare köp. Så lyckas du med personalisering:
• AI och maskininlärning kan förutsäga vad kunden behöver innan de ens vet det själva. Exempelvis kan olika parametrar som marknadsläge, köpbeteenden och säsongsbetoning kombineras för att skapa kraftfulla rekommendationer.
• Personliga dashboards där kunder ser sin orderhistorik, fakturor och aktuella erbjudanden.
• Kundunika/kontoanpassade kopplingar: Kunden ska kunna se sina unika och avtalade priser, samt de produkter som är avtalade på förhand. I större inköpsavdelningar kan detta också segmenteras på användarnivå inom kontot.

Är ditt företag redo?
Vi på Appli har över 40-års erfarenhet av skräddarsydda lösningar inom affärssystem och e-handel. Kontakta oss för mer information så hjälper vi dig att komma igång.
MOBILE ONLY
Om artikeln
Publicerad av
Linus Jonsheden

Kategori
GuiderRelaterade artiklar
9 januari 2025
2 maj 2024
3 oktober 2024