I en artikel: Välj rätt konsulter och plattform för B2B – åtta viktiga krav (IDG.se 2016-04-01), avhandlas frågor gällande komplexiteten av implementation av ett B2B e-handelsystem. Artikeln motargumenterar inte att B2B företag kommer att implementera e-handelsplattformar, utan snarare den bakomliggande problematiken och de krav B2B företag har på leverantören. I slutet av artikeln listas nio specifika krav på ett B2B e-handelsplattform.
I detta mailutskick presenteras information om hur Applitrons webintegration fungerar som en brygga och helhetslösning mellan e-handelsplattformen Prestashop och affärssystemet Standard-ERP by Hansa World. Med vår "out of the box" lösning kan vi på mellan 4-8 veckor implementera en integrerad B2B webshop som uppfyller samtliga krav som IDG tar upp.
Krav 1 - Hantera olika priser för olika kunder
Standard-ERP:s funktion för prismodulering tillåter diverse olika modeller för priskalkylering. I grunden används ett baspris på respektive artikel och uträkningarna från prismoduleringen kommer därefter att appliceras på respektive artikel och kund. För att göra något komplext enkelt kan man i grova drag säga att varje artikel kan tilldelas olika prisformler utifrån baspriset. Varje artikel kan tilldelas olika priser i olika prislistor och kunderna kan i sin tur vara kopplad till olika prislistor. När kunden loggar in sig i webshopen slås det specifika priset automatiskt upp och rätt pris visas på rätt produkt.
Som framgår av bilden har varje artikel ett baspris som i detta fall presenteras överstruket för denna kunden. Därefter presenteras kundens specifika rabatt i procent och slutliga kundens pris. All denna information hanteras från affärssystemet och slås upp när kunden loggar in.
Krav 2 - Hantera mer omfattande produktinformation av teknisk karaktär
Typen av produktinformation som presenteras i webshopen begränsas snarare av tidsbrist att prestera informationen än av tekniska svårigheter att presentera den.
Här är några exempel av olika typer av produktinformation som hanteras:
- Namn
- Artikelnummer
- Lagerställen
- Lagersaldo (slås upp från affärssystemet när en artikel öppnas i shopen)
- Olika priser (slås upp när kunden loggar in)
- Rabatter (slås upp när kunden loggar in)
- Kortbeskrivning (256 tecken)
- Långbeskrivning
- Videoklipp
- Nio produktbilder (önskas fler så löser vi det)
- Bilagor
- Datablad/Teknisk specifikation (innehållet i den tekniska specifikationen är alla unika filtreringsmöjligheter)
Krav 3 - Visa unikt produktutbud för varje inloggad kund
I Standard-ERP kan varje kund tilldelas en allmän eller unik kundgrupp. Utifrån önskemål kan kundgruppen användas på olika sätt i webshopen.
Nedan följer några exempel på användningsområden som kan manipuleras beroende på kundgrupp.
- Prisinformation
- Produktutbud
- Produktinformation
- Sökmöjlighet
- Filtreringsmöjlighet
Krav 4 - Integreras med företagets faktureringssystem, crm-system, logistiksystem och dylikt
Krav 4 uppfylls i största grad då Applitrons webintegration är själva integrationen mellan en e-handelsplattform och ett komplett ERP system.
Krav 5 - Visa priser exklusive moms
Denna funktionalitet finns inte tillgänglig i Prestashops standardversion. Prestashop är ett opensource-projekt och modulbaserat så funktionalitet för momshantering kunde och har utvecklats. Valmöjligheten: inkl. / exkl. moms ligger nu på kundgruppsnivå och kunden väljer själv vilket pris som skall presenteras.
I del 2 tar vi upp de sista fyra punkterna från IDG:s artikel (det var inte åtta utan nio krav).
- Ge online-kunderna ett utökat stöd och support i köpprocessen då produkterna normalt är mer komplicerade än vid B2C-köp
- Ha stöd för attestering - inköpsförslag skapas av användare som godkänns av behörig person
- Ha abonnemangstjänster där kunderna kan lägga en order som upprepas exempelvis varje månad
- Ha snabborder för återkommande inköp