Appli levererar ny e-handelssida till Blomsterboda, tredje i följden!
Appli har i många år samarbetat med Blomsterboda, som precis som det låter, säljer och levererar blommor till dagligvaruhandeln. Vi är väldigt tacksamma och stolta över att ännu en gång fått förtroendet att leverera en e-handelssida till Blomsterboda. Detta blev tredje generationens e-handelssida för Blomsterboda, där det skett en hel del förändringar i jämförelse med den första som lanserades för nästan tio år sedan.
Tredje generationens e-handel
För snart ett år sedan lanserade vi Blomsterboda’s tredje generations e-handel för både kund och säljare. Likt föregångaren är den nya e-handeln byggd på plattformen Prestashop, med integration mot affärssystemet A2 by Appli. De tidigare e-handelssidorna har varit relativt begränsade vad det gäller funktionalitet, då det primärt har handlat om att möjliggöra inloggning för både slutkunder och säljare, med funktion för orderläggning direkt in i affärssystemet A2 by Appli. Utmaningen har till stor del varit integrationen med affärssystemet och möjligheten att konsekvent uppdatera produktutbudet och pris baserat på tillgång och säsong då det i Blomsterboda’s fall är färskvaror som hanteras.
Projektet
Efter nästan 10 år med e-handelssidor har det vuxit fram mer och mer för Blomsterboda om vad de vill få ut av sin e-handel och vilka möjligheter som finns. Inför projektet gjordes ett ingående arbete vad det gäller ny funktion och design för att uppnå kraven på nästa generations e-handel.
Förutom att den nya e-handelssidan skulle vara snygg och lättnavigerad, var kravet även att den skulle förenkla vardagen för både kunder och säljare och se till att de väljer rätt produkter och volym baserat på vår affärsdata, säger Pernilla Sundberg - Affärsutvecklare på Blomsterboda.
E-handel integrerat mot affärssystemet
En stor del av Blomsterboda’s nya e-handelssida bygger på bakomliggande affärsdata från affärssystemet, där sortiment och volymförslag baseras på historisk data samt diverse index. Vid inloggning på e-handelssidan presenteras det olika kundkorgsförslag för den inloggade användaren, ett förslag som baseras på vem som är inloggad samt vilket leveransdatum som har valts. Med olika styrmedel har en visuell presentation i bland annat varukorgen implementerats där volymförslag från rätt produktgrupp presenteras för användaren för att uppfylla försäljningsbudgetar som tagits fram för olika typer av kundgrupper.
Blomsterboda’s nya e-handelssida ligger precis i linje med den typ av projekt där Appli kan visa sig i framkant. Med utvecklare inom både affärssystem och e-handel, med förståelse för kundens affärsprocesser kan vi med relativt små medel leverera lösningar som andra leverantörer inte har möjlighet att utföra, säger Sebastian Bergström Kvidén - CEO vid Appli
I skrivandes stund utvecklas Blomsterboda’s e-handel kontinuerligt och kommer framåt att även fungera som en portal där Blomsterboda internt kan kommunicera kampanjer, annonsförslag med mera för sin personal men även sina kunder.
MOBILE ONLY