This section contains the background image for the mobile version. 

Skillnader och likheter mellan B2B och B2C e-handel

Enligt Amazons undersökning från 2020 uppger 82% av alla B2B kunder att de efterfrågar samma köpupplevelse online som när de handlar från B2C-företag - men vad är skillnaderna och likheterna och hur ska man som B2B-företag applicera samma tänk som för B2C?

Bland Applitrons kunder, finns både och. De flesta är grossister, distributörer eller tillverkande företag som många gånger använder sig av återförsäljare för att nå ut med sina produkter till slutkonsumenten som antingen kan vara en privatperson eller ett företag. Våra kunder säljer allt från ljud- och videoutrustning, trycksaker och profileringsprodukter till produkter till golfbanor, men deras online-erbjudande är uppsatta på ungefär samma sätt med samma grundfunktionalitet - där samma behov uppfylls oavsett bransch.

Det finns dock ett par väsentliga skillnader mellan B2B och B2c e-handel att ta hänsyn till:

  1. Integrationer med externa system
    Hos B2C företag använder man sig av integrationer med externa system som Prisjakt, Klarna och Trustpilot. För B2B -företag handlar istället integrationerna om att få ett smidigt flöde mellan affärssystemet och webbshopen, mellan affärssystemet och återförsäljares webbshopar och produktdata från leverantören via tex CNET.

  2. Kundrelaterad information
    Hos B2C företag syns priset direkt på hemsidan, oavsett om du är inloggad eller inte. För B2B-företag krävs det oftast att du är inloggad för att du ska kunna se priserna – detta eftersom det många gånger är kundunika, avtalade priser som erbjuds. För B2B-företag så arbetar man sällan med kampanjer eller kortsiktiga erbjudanden, istället värderas långsiktighet och trovärdighet och man lutar sig många gånger tillbaka på avtalade ledtider och priser

  3. Produktutbud
    Företag lägger färre orders men av högre värde och större kvantitet vid ett och samma köptillfälle, säljcyklerna är längre och det är också vanligt att företag har avtal om vilka produkter de får köpa. För B2C är det tvärt om: alla kunder ser alla produkter, du behöver inte vara inloggad för att se priset och ofta gäller det att vara snabb som konsument vid kampanjer

  4. Lagersaldo
    Inloggade B2B-kunder ser sitt unika lagersaldo – många gånger har man upphandlat mellan kund och leverantör hur mycket som alltid ska finnas på lager. För ej inloggade B2B-kunder brukar oftast varken pris eller lagersaldo visas. För B2C-kunder så syns det ofta på produkten om den finns i lager eller om de är få kvar (för att skynda på konverteringen).

  5. Export av kundunika produktdata
    Förutom att sälja produkterna kan e-butiken fungera som ett redskap för att förse sina återförsäljare med exakt produkt, pris och lagerdata för att förenkla administrationen för återförsäljaren. Om “man” gör det enkelt för sina återförsäljare att administrera produkter ökar också chanserna att nya produkter kan publiceras snabbt i återförsäljares e-butiker med rätt data. Att kunna förse en återförsäljare med exakt lagerdata kontinuerligt under dagen för att hålla dennes e-butik uppdaterad är något som uppskattas av våra kunder.

Förutom ovan nämna större skillnader mellan B2B e-handel och B2C e-handel, så finns det också likheter som fler företag borde anamma för att möta sina kunder digitalt.

Likheter mellan B2B och B2C e-handel

  1. Smidig check-out
    Både privat- och företagskunder vill kunna lägga produkter i varukorgen, se totalpriset och trycka på köpknappen – oavsett företag och målgrupp ska det ska vara enkelt att konvertera kunderna till konsumenter.

  2. Statistikhantering
    Under vilken säsong säljer vad bäst och vilken tid på månaden är det som mest tryck? Viktiga frågor att få svar på för både B2B- och B2C företag för att kunna arbeta proaktivt med prognoser. Därför behöver det finnas stöd för statistikhantering för både B2B- och B2C-plattformen.

  3. Enkelt att hitta produkter
    Genom sökfilter, tydliga kategorier och möjlighet till sortering så ska både B2B- och B2C -kunder enkelt hitta det de behöver. Faktum är att även "relaterade produkter" på samma sida som befintlig produkt också ger stor framgång hos även B2B – företag.

  4. Möjlighet att tracka ordern
    Efter orderläggning vill både privatpersoner och företag veta leveranstid och få möjlighet att tracka sin order – detta görs normalt sett enkelt via orderhistoriken på Mitt konto med hjälp av kopplingar till fraktbolagens trackingtjänster.

Kontakta oss om ni vill veta mer

Våra senaste nyheter

Nyheter
9 SEPTEMBER 2021

Videokundcase: Pro Optix

Vår kund Pro Optix grundades 2010 av Peter Hällström och säljer fiberoptiska lösningar till bland annat stadsnät, datacenter och telekomnät. I kundcaset berättar Peter om deras resa och hur...

Blogg
26 AUGUSTI 2021

Hallå där...

...Kristoffer Palmlund, Vd för Svensk Jordelit.

Blogg
12 MAJ 2021

Hallå där...

…Fredrik Hultqvist, IT-chef på Addbrand.