Bland Applitrons kunder, finns både och. De flesta är grossister, distributörer eller tillverkande företag som många gånger använder sig av återförsäljare för att nå ut med sina produkter till slutkonsumenten som antingen kan vara en privatperson eller ett företag. Våra kunder säljer allt från ljud- och videoutrustning, trycksaker och profileringsprodukter till produkter till golfbanor, men deras online-erbjudande är uppsatta på ungefär samma sätt med samma grundfunktionalitet - där samma behov uppfylls oavsett bransch.
Det finns dock ett par väsentliga skillnader mellan B2B och B2c e-handel att ta hänsyn till:
- Integrationer med externa system
Hos B2C företag använder man sig av integrationer med externa system som Prisjakt, Klarna och Trustpilot. För B2B -företag handlar istället integrationerna om att få ett smidigt flöde mellan affärssystemet och webbshopen, mellan affärssystemet och återförsäljares webbshopar och produktdata från leverantören via tex CNET. - Kundrelaterad information
Hos B2C företag syns priset direkt på hemsidan, oavsett om du är inloggad eller inte. För B2B-företag krävs det oftast att du är inloggad för att du ska kunna se priserna – detta eftersom det många gånger är kundunika, avtalade priser som erbjuds. För B2B-företag så arbetar man sällan med kampanjer eller kortsiktiga erbjudanden, istället värderas långsiktighet och trovärdighet och man lutar sig många gånger tillbaka på avtalade ledtider och priser - Produktutbud
Företag lägger färre orders men av högre värde och större kvantitet vid ett och samma köptillfälle, säljcyklerna är längre och det är också vanligt att företag har avtal om vilka produkter de får köpa. För B2C är det tvärt om: alla kunder ser alla produkter, du behöver inte vara inloggad för att se priset och ofta gäller det att vara snabb som konsument vid kampanjer - Lagersaldo
Inloggade B2B-kunder ser sitt unika lagersaldo – många gånger har man upphandlat mellan kund och leverantör hur mycket som alltid ska finnas på lager. För ej inloggade B2B-kunder brukar oftast varken pris eller lagersaldo visas. För B2C-kunder så syns det ofta på produkten om den finns i lager eller om de är få kvar (för att skynda på konverteringen). - Export av kundunika produktdata
Förutom att sälja produkterna kan e-butiken fungera som ett redskap för att förse sina återförsäljare med exakt produkt, pris och lagerdata för att förenkla administrationen för återförsäljaren. Om “man” gör det enkelt för sina återförsäljare att administrera produkter ökar också chanserna att nya produkter kan publiceras snabbt i återförsäljares e-butiker med rätt data. Att kunna förse en återförsäljare med exakt lagerdata kontinuerligt under dagen för att hålla dennes e-butik uppdaterad är något som uppskattas av våra kunder.
Förutom ovan nämna större skillnader mellan B2B e-handel och B2C e-handel, så finns det också likheter som fler företag borde anamma för att möta sina kunder digitalt.
Likheter mellan B2B och B2C e-handel
- Smidig check-out
Både privat- och företagskunder vill kunna lägga produkter i varukorgen, se totalpriset och trycka på köpknappen – oavsett företag och målgrupp ska det ska vara enkelt att konvertera kunderna till konsumenter. - Statistikhantering
Under vilken säsong säljer vad bäst och vilken tid på månaden är det som mest tryck? Viktiga frågor att få svar på för både B2B- och B2C företag för att kunna arbeta proaktivt med prognoser. Därför behöver det finnas stöd för statistikhantering för både B2B- och B2C-plattformen. - Enkelt att hitta produkter
Genom sökfilter, tydliga kategorier och möjlighet till sortering så ska både B2B- och B2C -kunder enkelt hitta det de behöver. Faktum är att även "relaterade produkter" på samma sida som befintlig produkt också ger stor framgång hos även B2B – företag. - Möjlighet att tracka ordern
Efter orderläggning vill både privatpersoner och företag veta leveranstid och få möjlighet att tracka sin order – detta görs normalt sett enkelt via orderhistoriken på Mitt konto med hjälp av kopplingar till fraktbolagens trackingtjänster.