Fem smarta knep för en automatiserad frakthantering

I dagens snabba och digitala affärsmiljö blir det allt viktigare att effektivisera logistik- och frakthanteringen för att möta kundernas förväntningar och bibehålla konkurrenskraften. Genom att automatisera viktiga delar av fraktprocessen kan företag spara tid, minska fel och förbättra kundupplevelsen.

Här är fem smarta knep för att ta din frakthantering till nästa nivå:

 1. Digitalt orderplock med streckkodsskanning

Att använda streckkodsskanning vid orderplock eliminerar manuella fel och säkerställer att rätt produkt plockas för varje beställning. Det är ett snabbt och tillförlitligt sätt att säkerställa korrekt orderhantering.

2. Multiplockhantering av flera ordrar

Genom att hantera flera ordrar samtidigt kan lagerpersonalen effektivisera sitt arbete och minska ledtiderna. Denna metod gör det möjligt att plocka flera beställningar på en gång, vilket minskar onödiga rörelser i lagret.

3. Automatiserad mailavisering med leveranstracking

Att hålla kunderna informerade om var deras paket befinner sig är avgörande för en positiv köpupplevelse. Automatiserade e-postaviseringar med leveransspårning gör att kunderna alltid vet när deras beställning förväntas anlända, utan att det krävs extra insatser från personalen.

4. Automatiserad fakturering

Genom att integrera automatiserad fakturering via en extern fakturatjänst, exempelvis Scancloud, kan företag snabbt och enkelt skapa fakturor så snart leveransen är på väg. Detta sparar tid och minskar risken för fel i faktureringsprocessen, samtidigt som betalningscykeln kortas ner. Med välvårdad affärsdata behövs det inte mer än att färdigmarkera orderplocket för att resten av kedjan skall kunna ske per automatik.

5. Spårbarhet och kvalitetskontroll från plockdatan

Att ha tillgång till detaljerad plockdata möjliggör fullständig spårbarhet genom hela processen. Detta är inte bara viktigt för kvalitetskontroll utan även för att uppfylla eventuella krav på dokumentation och rapportering.

Med dessa fem smarta knep kan företag effektivisera och automatisera frakthanteringen, vilket leder till bättre flöden, högre kvalitet och en mer nöjd kundkrets. Med affärssystemet Standard ERP by HansaWorld och med Appli’s smarta tilläggstjänst Adelivery för digitalt orderplock, samt våra integrationer med nShift och Scancloud möjliggörs allt som beskrivits ovan.

MOBILE ONLY

Om artikeln

Publicerad av

Sebastian Bergström

Sebastian in profile

Relaterade artiklar

Våra senaste nyheter

Nyheter
3 OKTOBER 2024

Appli lanserar integration mellan Business..

Vi på Appli är glada att meddela att vi nu har lanserat en ny integration mellan Microsoft Business Central och e-handelsplattformen Prestashop.

Guider
19 SEPTEMBER 2024

Adelivery – Appli’s WMS-system

Appli’s Adelivery är ett etablerat och pålitligt WMS-system (Warehouse Management System) som har hjälpt flera av våra kunder att effektivisera och automatisera sina lagerprocesser genom åren.

Nyheter
12 SEPTEMBER 2024

Abilia-koncernen lanserar ny hybridwebshop för..

Amajo, numera en del av den snabbt växande Abilia-koncernen, lanserar en helt ny e-handel baserad på e-handelsplattformen Prestashop med Appli som partner.