Detta är nyhetsbrev 2 av 2 där Applitron besvarar frågeställningar kring artikeln: Välj rätt konsulter och plattform för B2B – åtta viktiga krav (IDG.se 2016-04-01),
Om ni inte har läst den första delen där de fem första kraven besvaras så finns den HÄR
Krav 6 - Ge online-kunderna ett utökat stöd och support i köpprocessen då produkterna normalt är mer komplicerade än vid B2C-köp
En del i att ge kunden ett utökat säljstöd är att tillhandahålla korrekt och uppdaterad produktinformation (beskrivet i Krav 2). En annan del är att kunden får sitt pris presenterat på respektive produkt (beskrivet i Krav 1). Förutom att rätt pris visas är det viktigt att kunden vet om produkten finns tillgänglig i lager. Med hjälp av Applitrons lagermodul visas det levererbara lagersaldot på varje lager man har valt att öppna mot webshopen. Lagersaldot tar hänsyn till vad som finns i lager och vad som finns i orderstocken. Om en produkt är slut i lagret så presenteras istället ett datum för planerad inleverans, ledtid eller slut i lager. Utöver säljstöd i form av information kan man installera en meddelande- eller chatt-support, där kunden kan kommunicera med en säljare direkt via webshopen.
Krav 7 - Ha stöd för attestering - inköpsförslag skapas av användare som godkänns av behörig person
I Standar-ERPs kontaktregister över kunder kan man antingen vara huvudkund eller en kontaktperson som är kopplad till huvudkunden. Beroende på kundspecifika önskemål kan huvudkunden och kontaktpersonen tilldelas olika rättigheter vid orderläggning.
Ett annat alternativ är att olika typer av kundgrupper med olika behörighet tilldelas till de olika kontaktpersonerna. Exempelvis kan då en viss kundgrupp enbart få skapa önskelistor/offerter som i sin tur kan skickas till personal som har behörighet att göra om dess till skarpa ordrar med en knapptryckning.
Krav 8 - Ha abonnemangstjänster där kunderna kan lägga en order som upprepas exempelvis varje månad
Idags läget finns ingen funktionalitet för direkt prenumeration av en order. Istället finns två liknande alternativ: Snabborder (beskrivet nedan) och planerat leveransdatum. Båda alternativen används fördelaktligen tillsammans. Med hjälp av snabborder kan man ha en färdig lista med produkter som skall köpas. När man sedan genomför själva köpet kan man välja önskat leveransdatum. På så sätt kan man på ett smidigt sätt återanvända en orderlista och beställa det kommande halvårets åtgång med en månads intervall på de planerade leveransdatumet.
Krav 9 - Ha snabborder för återkommande inköp
För att hantera återkommande köp har Applitron vidarutvecklat Prestashops grundmodul för önskelistor. Grundmodulen tillåter enbart att man sparar produkter i olika listor vilket innebär vissa begränsningar.
Applitrons modul har uppdaterats med funktionalitet som presenterar: antal, enhets-pris och det totala priset per produktrad. Priserna är givetvis kundens unika pris. Möjligheten att lägga enskilda produkter eller alla produkterna från en specifik “önskelista” till varukorgen förenklar ordergången för kunden.